پایان سال تحصیلی

بالاخره سال تحصیلی با همه ی فرازو نشیب هایش به پایان رسید....

کودکان با چشمانی گریان به خانه ها رفتند....

اما در دلشان راضی اند که نمی خواهند هر روز صبح زود از خواب بیدارشوند.....

در دلشان راضی اند که نمی خواهند هر شب استرس مشق های شبانه را داشته باشند...

راضی اند که می توانند هر چه دوست دارند سی دی ببینند یا دوچرخه سواری کنند ....

راضی اند که دیگر مجبور نیستند کیف سنگین را هر روز به مدرسه بیاورند و می توانند با یک ساک کوچک به استخر بروند ....

راضی اند که دیگر کسی نیست که هر روز آنها را مجبور به نوشتن تکلیف کند ......

راضی اند که دیگر مادران کاری به کارشان ندارند.....

اما با این وجود چرا شهریور این همه دلها به سوی مدرسه پر می کشد؟

و چرا همه مان دلمان برای یک روز از روزهای مدرسه مان تنگ شده است ؟.....

ارزشیابی توصیفی، الگویی نوین در تحقق اهداف آموزشی  

همگان بر این اصل مهم و حیاتی در نظام آموزشی واقفیم که ارزشیابی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه‌های درسی و نظام‌های آموزش و پرورش جهان محسوب می‌شود. ولی اگر با دیده واقع‌بینانه نسبت به این موضوع مهم بنگریم پی خواهیم برد که ارزشیابی در نظام آموزشی ما از حدود ۸۰ سال قبل از شیوهای سنتی (کتبی – شفاهی) و کمی (نمره‌ای) برخوردار بوده و تحول جدی در آن صورت نگرفته است. پس با توجه به این واقعیات ناگزیر باید اعتراف صادقانه‌ای داشته باشیم که شیوه ارزشیابی در نظام آموزشی ما، شیوه‌ای کارآمد و توانمند نبوده، بلکه بیمار است. چرا که روش‌های حاکم بر ارزشیابی در نظام آموزشی فقط در صدد انباشتن ذهن دانش‌آموزان از محفوظات است، نه یادگیری عمیق و ماندگار و کاربردی.
ادامه نوشته

دلا بیا به سرای علی دری  بزنیم

به خانه ای که درش سوخته سری بزنیم

خبر رسیده که این روزها علی تنهاست

بیا به خانه بی فاطمه سری بزنیم

شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد......

اول الف

چگونگی ارزشیابی در پایان سال

خیلی از خانواده ها این روزها با من تماس می گیرند و می پرسند :پس امتحانات کلاس اولی ها کی شروع می شود ؟

در روش جدید ارزشیابی ما از بچه ها امتحان نمی گیریم اما آنها را به طور غیر مستقیم مورد ارزشیابی قرار داده ایم . جهت اطلاع شما موارد مورد ارزشیابی به شرح زیر می باشد.

بخوانیم :  توانایی خواندن کتاب بخوانیم - توانایی تشخیص حروف - توانایی خواندن متن های ساده و درک آنها - جدول الفبا

بنویسیم : کتاب بنویسیم - دفتر املا- دفتر مشق-

علوم: برگه های موجود در پوشه ی کار- پاسخگویی به سوالات شفاهی- فعالیت های مستمر در طول سال تحصیلی

ریاضی: آزمون های مستمر- آزمونهای مداد کاغذی- فعالیتهای کلاسی -توانایی حل تمرینات در کلاس

قرآن: حفظ سوره- توانایی روان خوانی متون کتاب-

هنر: کلیه برگه های موجود در بخش هنردر پوشه ی کار

لازم به ذکر است که فعالیتهای موجود در پوشه ی کار به عنوان یکی از اصلی ترین منابع ارزشیابی مورد استناد است .

 

راهیابی تیم دومینو شماره یک به مرحله دوم مسابقات دومنیوی شهرستان

تیم دومینوی شماره ی یک کلاس اول الف پس از چند هفته تلاش و تمرین به مرحله ی دوم مسابقات دومینوی شهرستان  راه یافت . این تیم با اجرای یک طرح زیبا توانست از بین حدود ۶۰ تیم رتبه ی نهم  را کسب کند. اعضای این تیم شامل: سرپرست تیم امیررضا صفدری و اعضای گروه محمد سبحان رجبی - حامد براتی - سعید قاسمی و سهیل معینی-می باشد. از تلاش این نوگلان افتخار آفرین نهایت تشکر را داریم . هم چنین مرحله ی دوم این مسابقات به زودی برگزار خواهد شد که متعاقبا اعلام می شود

علل بد خطی در دانش آموزان :

 

 

1- بد گرفتن مداد:

 علاوه بر توجه به بند 2 در صفحه ی 2 ،لازم به ذکر است که دانش آموزان باید حتماً مداد را طوری در دست بگیرند که حتماً انگشتان آنها روی بخش رنگی مداد باشد نه روی قسمت تراشیده و مخروطی شکل آن تا کاملاً به نوک مداد و صفحه ی دفتر و آنچه می نویسند تسلط کافی داشته باشند . 

 

2- عدم رشد کافی عضلات ظریف انگشتان:

ادامه نوشته

نکاتی ساده برای بهتر شدن مهارت خواندن در کودکان کلاس اول ابتدایی

 

-        کودکتان را به خواندن زیاد تشویق کنید .  خواندن اعلامیه ها ، تابلوهای خیابان ، برچسب های روی مواد غذایی و مواد شوینده انواع مجلات  و روز نامه ها چشم کودک را به انواع فونت های فارسی عادت

می دهد و هم چنین دایره ی لغات وی را پربار می کند .

-        از به وجود آوردن دلهره در کودک جدا اجتناب کنید. و هرگز کودک را با سایر کودکان مقایسه نکنید.

-         استفاده از جملات شاد و متنوع و کلمات ساده و قابل لمس برای کودک او را به درک بیشتر کلمات تشویق می کند.

-        تمرین و تکرار کتاب بخوانیم و بنویسیم به صورت غیررسمی ،چشم کودک را به کلمات ساده آشنا

 می کند .

-        اجتناب از غیبت های مکرر ،باعث قرار گرفتن کودک در روند معمولی  کلاس و آشنایی کامل او با کلیه صداها و ترکیبات می شود.

آیا با تکلیف نوشتن  فرزندتان مشکل دارید؟

 

1-      سعی کنید زمان مناسبی را در روز برای انجام تکالیف در نظر بگیرید.موقع پخش برنامه ی کودک یا سریال مورد علاقه خانواده ،وقت مناسبی برای انجام تکالیف نیست.

2-      مکان مناسب نیز می تواند بسیار یاری رسان باشد. اختصاص یک مکان خاص برای انجام تکالیف در مغز کودک شما یک برنامه ریزی منظم ایجاد می کند.

3-      هنگام انجام تکالیف ،در کنار کودک باشید. این کار به او دلگرمی می دهد.

4-      همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که این تکالیف برای فرزندان است نه برای شما ،پس بهتر است این نکته را به آنها نیز بیا موزید .

5-      برخی از دانش آموزان نیازی به تکالیف منزل ندارند ، شاید این تفکر غلط ما باشد که فرزند مان نباید درخانه آزاد باشد.