بیایید عهدی با هم ببندیم ...........

بیائید عهدی باهم ببندیم ......

این دانش آموزان را فرزندان خود ببینیم ....

ناتوانی ها را سرزنش نکنیم ....

کاسه صبرمان لبریز نشود...

از گچی شدن نهراسیم ....

آزاد اندیشیدن را تدریس کنیم ....عشق ورزیدن را ....

خسته نشویم . در بند مکررات گرفتار نیاییم

از آواز بچه ها گوشمان خسته نشود ...

دستهایمان را بشوئیم تا برای تماس با معصومیت کودکان پاک باشد.

بعضی وقت ها لبخند بزنیم .. بخندیم .. قهقهه بزنیم .. آنهم به کارهای بچه ها ...

عطر گل ها را باهم مقایسه نکنیم ....

مبادا دستمان از لطافت موی کودکان غافل بماند....

مبادا سال بگذر و لب ها ی ما با گونه ناز کودکان آشنا نباشد...

بیائید عهدی ببندیم ... آموزگار باشیم ... آموزگار عشق..

چگونه غلط های املایی را کاهش دهیم ؟

اشتباه در حروف هم صدا)

مورد اشتباه: صابون را سابون ،ظرف را زرف و... می نویسد.


علت: کودک نمی تواند چیزهایی که می بیند را به خاطر بسپارد.(ضعف در حافظه دیداری)


حافظه دیداری


این حافظه در یادگیری برای باز شناسی و به یاد آوردن حروف الفبای نوشته شده ،اعداد و خزانه لغات دیداری به همان اندازه مهم است که تکامل هجی کردن و مهارت های زبان نوشتاری. این حافظه برای انجام تکالیف جور کردن از راه دیدن،کپی کردن اشکال،محاسبه مسائل ریاضی و یادگیری،طرز استفاده از وسایل بازی ها نیز بسیار مهم است0(ساموئل کرک،جیمز چلفانت،1377)


ارتباط حافظه دیداری با املا


علاوه بر تعمیم های واجی، توانایی در املا آشکارا به حافظه توالی بینایی بستگی دارد. کودکی که ناتوان از یاد آوری یا تجسم حروف و ترتیب و توالی آن در کلمات باشد بلاتردید در املا ضعیف خواهد بود. بسیاری از تکنیک های مؤفق در آموزش املا عملاً به تقویت حافظه توالی بینایی تأکید داشته اند.برای مثال فرنالد فن رد گیری را برای آموزش املا تکمیل نموده است. این تکنیک با بکارگیری دو مسیر حسی حرکتی و لامسه، تصویر بصری کلمه را در ذهن کودک تقویت می کند، چرا که برای درست نویسی یک کلمه علاوه بر ضبط آن در حافظه باید توانست همان کلمه را به طور کامل به هنگام نوشتن به خاطر آورد.برعکس به هنگام خواندن، نگهداری تصویر بصری در بازشناسی کلمات لازم نیست.(فریار،رخشان،1379)


ارزیابی حافظه دیداری


با آزمون توالی حافظه بینایی حافظه کودک را در تولید منظم اشکالی که می بیند می سنجد. در این آزمون، از کودک می خواهند یک سری محرک های بینایی نظیر عکس اشیاء یا اشکال هندسی را پس از دیدن، به یاری حافظه خود به همان ترتیب مجدداً مرتب کند.(سیف نراقی،نادری 1379)


تشخیص ضعف حافظه دیداری در املا


موارد زیادی را می توان در ارتباط با عدم هماهنگی بین تلفظ و کتابت بیان نمود. لکن اکثر این مثال ها به زبان های دیگر مربوط می شوند0 اما آنچه به مشکل املا در زبان فارسی مربوط می شود علاوه بر اشکالات جزئی  در این زبان بیشتر مربوط به تعدد حروف همصداست0


به عنوان مثال به نمونه های زیر توجه کنید:


« دیروز منصور مریض شد،مادر و خواهرش او را به مطب پزشک رساندند. پذشک پص از معاینه برای منسور قرص های مخصوص نوشت. مادر وخاحرمنثورپث از خداحافظی متب پظشک را طرک کرده برای خرید غرس حای مخثوس به چند داروخانه سر زدند.»(فریار،رخشان،1379)


علت عمده این نوع غلط های دیکته ای ضعف حافظه دیداری است. یعنی کودک به خوبی قادر نیست تصویر حروف مورد نظر را در کلمه به خاطر بیاورد. رونویسی کردن درست این واژه ها می تواند به دانش آموز کمک کند، اما این کمک لزوماً به سایر موارد انتقال نمی یابد. بهتر است حافظه دیداری کودک را تقویت کنیم تا نه تنها دیکته درست واژه ای را که غلط نوشته است فراگیرد بلکه با خواندن و دیدن هر کلمه جدید توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد.(تبریزی،1382)


 


درمان


هرگاه تشخیص داده شود که حافظه بصری مهمترین عامل شکست در املا است عملیات تقویت و نیرو بخشی حافظه بصری برای کمک به فرد ارائه می شود. (فریار،رخشان،1379)


ادامه نوشته

معرفی همکاران دبستان پسرانه سما - نجف آباد-

مدیر: آقای یوسفی

معاونین : آقای مهدیه - خانم غیور

 معاون پرورشی: آقای جمشیدیان

متصدی امورآمادگی:خانم توبیها

دفتردار: خانم ترابی

آموزگاران:

پیش دبستانی: خانم ها فاضل و سلطانی

اول: آقای بلوطکی ، خانم ها صالحی، شفیعیان و معین

دوم : خانم ها حجتی رییسی رحیمی قربانی

سوم : آقای امینی و خانم ها طالب و غلامی

چهارم: آقای غیور و خانم محمدی

پنجم : خانم میرزائی و آقایان یکپایی و حمله داری

چطور با فرزند کلاس اولی خود تمرین کنیم ؟

امروز هم مامان حسین به مدرسه آمده بود . او هم مثل مامان های دیگرآمده بود سوال کند ( خانم معین من چطور در منزل با پسرم تمرین کنم ؟)

پاسخ من به او نظیر پاسخی بود که به همه ی اولیا می دهم :

۱- خواهش می کنم به فرزندتان زیاد از حد فشار نیاورید.

۲- هر شب به او املا بگویید ، اما نه از کتاب بخوانیم ، بلکه از سرمشق های کتاب بنویسیم و کلماتی که در دفتر مشق به او سرمشق داده می شود .

۳- از او بخواهید که برایتان از روی سرمشق ها بخواند در تحقق این امرشکیبا باشید.

۴-جدول صامت و مصوت را آخر کتاب او نصب کنید و همانگونه که از او  خواسته شده هر شب ۵ بار از روی آن بخواند .

۵- در دفتر جداگانه ای در منزل کلمات جدید را به او آموزش دهید.

نگرانی خانواده ها

این روزها برای کلاس اولی ها روزهای خیلی پرکاریه

نشانه ها مرتبا اضافه می شن و همه نگران خوندن و نوشتن بچه هاشونن!

شما هم شاید از خودتون بپرسید؟

-واقعا باید نگران باشیم یا نه ؟

- چرا بچه ی من نمی تونه قشنگ و روان بخونه ؟

- چرا نمی تونه کلماتی رو که بهش می گم بنویسه ؟

و.....

اما دوستان خوبم

باید بهتون بگم که زیاد هم نگران نباشید..

اجازه بدید که ما کارمون رو انجام بدیم

شما هم فقط کارهایی رو انجام بدید که ما ازتون می خواهیم

بعد یه مدت

پسر گلتون خیلی قشنگ می خونه

و خیلی قشنگ می نویسه

اشتباه نوشتنش طبیعیه

آخه اون تازه بیست روزه که با حروف آشنا شده!

یادتون نره !

اون تازه کلاس اوله !!!! 

دانش آموز کلاس اولی-- پایان آبان ماه--

در پایان آبان ماه از یک دانش آموز کلاس اولی چه توقعاتی داشته باشیم؟

زبان آموزی : می تواند با کمی فشار کلمات ساده یک بخشی دو بخشی و سه بخشی را بخواند و مفهوم جملات ساده را درک کند . هم چنین می تواند کلمات را بخش و صداهای کلمات را از هم دیگر جدا کند . تا حدودی نیز قادر به جمله سازی است و نسبت به مطالب آینده کتاب کنجکاو است.

ریاضی: مفهوم اعداد یک تا ۵ را بخوبی می داند . با علایم مساوی و کمتر و بیشتر و کاربرد آنها نیز کاملا آشنا است .

علوم : درمورد حواس ۵ گانه  و راههای حفاظت از آن بخوبی مطلع است .

قرآن: سوره ی توحیدو سوره ی عصر را می تواند بخواند.

هنر: مهارت او در استفاده از چسب و قیچی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است . می تواند کتاب زیبا بنویسم خود را به خوبی تکمیل کند .