عکس یادگاری من و شاگردان عزیزم در برف زیبای زمستان 92
نیمه ی زمستان 92،
روزهایی که تنور آموزش حسابی داغ است،
برفی این چنین زیبا
مدرسه ی ما را به بهشتی سپیدو رویایی تبدیل کرد
و حیف بود گذشتن از کنار این زیبایی و
استُپ نکردن چند ثانیه از آن.
نیمه ی زمستان 92،
روزهایی که تنور آموزش حسابی داغ است،
برفی این چنین زیبا
مدرسه ی ما را به بهشتی سپیدو رویایی تبدیل کرد
و حیف بود گذشتن از کنار این زیبایی و
استُپ نکردن چند ثانیه از آن.
عکسها را باچشمانمان فقط نبینیم ،
گوشهایمان را به تجسم صدای افتادن برفها
بینیهایمان را به استشمام عطر تمیزی
پوستمان را به تنفس در هوای سرد زمستانی
قلبمان را به شُـــکـــ ـر
زینت دهیم.
نیمه ی زمستان مبارک
اسم طرح جابربن حیان که می آید،معلمان با خوشحالی از آن استقبال می کنند.وقتی مدیر با اضطراب بخشنامه را برای همکاران قرائت می کند، اضطرابش بی دلیل نیست.همه مشتاقند که رابط طرح جابر بشوند.نهایتا آن کسی پیروز میدان است که از همه کم کار بوده و دوست دارد خودش را ارتقا بدهد.البته بابت این رقابت یک هفته بین همه همکاران شکر آب است.
دانش آموزان نیز ، از این طرح به خوبی استقبال می کنند.آنهایی که سال قبل در این طرح شرکت کرده اند،از ماهها قبل موضوعشان را انتخاب و روی آن کار کرده اند .دانش آموزان پایه های بالاترکه تجربیات بسیار شیرینی از لذت "پژوهش" را از سالیان قبل در خاطر دارند، به محض عنوان کردن این موضوع توسط معلم ،انگشتهایشان را بالا می برند و با فریاد می خواهند که اسمشان در لیست شرکت کنندگان باشد.و البته شاگرد زرنگ ها زیر میز قایم نشده اند تا معلم آن ها را نبیند و اسمشان ننویسد ،آنها دنبال مدادشان می گردند!
وقتی بعد از ظهر همان روز خبر برگزاری جشنواره جابر درمدرسه در منازل انعکاس پیدا می کند،مادرها با تلفن از همدیگر می پرسند،چرا بچه ی من انتخاب نشده است؟همیشه این جور طرحهای ارزشمند به نورچشمی ها داده می شود.پس این همه زحمتی که ما این همه وقت کشیده ایم را کجا انعکاس بدهیم؟
فردا صبح تلفن مدرسه، زنگ پشت زنگ،که چرا این دانش آموز در این طرح شرکت نکرده است.و معاونین مدرسه هم از خیل شرکت کنندگان راضی و خوشحالند و مطمئنند که روز دفاع روزی بسیار خوش خواهد بود!
بچه ها موضوعات مورد علاقه شان را انتخاب کرده اند.درکتاب علومشان با راههای فرضیه سازی و تحقیق آشنا شده اند.و تحقیق برایشان کار سختی نیست.دفترچه های کارنمایشان همیشه همراهشان بوده است و یادداشت برداری کرده اند.
بچه ها دوست ندارندکه پدر و مادرشان در این موضوع دخالتی داشته باشند،ولی چاره ای نیست .باید کمک مختصری برای خرید وسایل و هماهنگی برای مصاحبه و استفاده از کتابخانه و اینترنت توسط اولیا انجام شود.
زمان بندی و قوانین اداره هم کاری نمیکند که سنگ اندازی کند.درابتدای سال تحصیلی بک برنامه و زمان بندی برای مدارس بخشنامه شده است .و چند کلاس توجیهی هم از طرف اداره برای رابطان برگزار می شود.
زمان تمام می شود و نمایشگاه برگزار!مهم نیست که کارها چقدر تمیز و شسته و رفته باشد.بعضی بچه ها در منزل کامپیوتر ندارند و نتوانسته اند مطالب را با فونت(titr-14) تایپ کنند .بعضی ها هم وسعشان نمی رسیده عکسها را رنگی و زیبا چاپ کنند.ولی این مسایل مهم نیست.مهم روح پژوهش است.
روز نمایشگاه همه بچه ها لذت می برند.همه با آرامش ا زکارهایشان دفاع می کنند.و البته جایی هم برای دانش آموزان خجالتی با ایده های خوب وجود دارد.طرحها تماما توسط خود دانش آموزان داده شده و هیچ جای برای آرزوهای اختراعی مامان و باباها وجود ندارد...................
... از یاد نبریم که بازخوردهای فرایندی شفاهی از زیباترین و ماندگارترین بازخوردها هستند . این بازخوردها،عبارتند از آن دسته از بازخوردهایی که از طریق شکل صورت، لحن کلام، زبان ایماء و اشاره و کلام، یعنی صحبتها و جملههای توصیفی منظوم و منثور شفاهی با زبان فارسی، بومی و فارسی – بومی اطلاعاتی را به دانشآموزان منتقل مینماید.
بخش بزرگی از بازخوردهای فرایندی شفاهی هستند ‘لیکن گاه لازم است معلم از بازخورد کتبی نیز استفاده کند لذا همکارانی که پیوسته تلاش دارند از بازخورد کتبی استفاده کنند توجه نمایند که تنها وقتی از بازخوردهای کتبی استفاده کنند که :
پس از چهارماه سرو کله زدن با دانش آموزان اواخر دی ماه ،دفتردار مهربان مدرسه با دسته ای از کاغذ سراغ معلمان می رود.دوبرگه دراختیار معلمان قرار می دهد.دفتردار مطابق وظیفه اش توصیه هایی را به آموزگاران می کند:حتما با روان نویس مشکی پرکنید.درجمع بندی دقت کنید....
معلمان می بایست تمام کارهایی که ظرف حدود چهارماه در کلاس انجام داده اند ،تمام تحولاتی که با استفاده از انواع ابزارهای توصیه شده در نظام ارزشیابی توصیفی اعم از انواع تکالیف،آزمون ها ،مداخله ها و ..رخ داده است را در قالب تعدادی "ضربدر" روبروی تعدادی آیتم آورده شده است ،خلاصه کنند.تفاوت زیادی بین ارزشیابی کیفی-توصیفی و ارزشیابی نمره ای نیست. به استثنای اینکه درکارنامه های نمره ای بتی به نام "20" وجود داشت و حالا بتی به نام "خ خ " .و چه خلاقانه و مدبرانه بعضی از معلمان تعریف کرده اند از 20 تا 18 خ خ از 18 تا 16 خ از 16 تا 14 ق ق و از 14 به پایین ن ت .
کارنامه های ریز دانش آموزان نباید دراختیار اولیا قرار بگیرند،حتی کارنامه های تربیتی نیز محرمانه هستند و این موضوع در همان برگه قید شده است.در کل کارنامه های درسی جایی برای توصیف ندارد.خلایی بسیار قابل تامل در نظامی که نامش ارزشیابی توصیفی است و در تنها منبع رسمی مراجعه والدین و دانش آموزان برای آگاهی از سطح دانش،جای توصیف خالیست.
کارنامه های ریز شده نیز ، آن چنان دلچسب نیستند. به عنوان مثال اصلی ترین درس پایه اول دبستان یعنی زبان آموزی ، تنها با دو گزینه ی خواندن و نوشتن تعریف شده است . ای کاش این همه سروصدا به پا نمی شد و به جای این "خ خ " ها همان بیست خودمان را می گذاشتیم .و به قول خیلی ها ، بچه هارا بی سواد بار نمی آوردیم ،انگیزه را از آن ها نمی گرفتیم و این همه مورد انتقاد واقع نمی شدیم.
در چند سالی که من درخیل مجریان سردرگم ارزشیابی توصیفی بوده ام ،یک سال یک برگه ای برای توصیفی در کنار کارنامه درسی دانش آموزان وجود داشت، که آن هم جزو اولین حذفیات طرح توصیفی بود. احتمالا به خاطر صرفه جویی در مصرف کاغذ...
کارنامه هایمان را "ضربدر" می زنیم و تحویل می دهیم. دانش آموزی که در خواندن کند است ، از صحبت کردن هراس دارد، جمله سازیش ضعیف است اما خط خوبی دارد، دیده نمی شود و درجمع بندی درس زبان آموزی حائز رتبه ی قابل قبول می شودو عملا استعدادش پنهان می ماند.با تشکر از طراحان عزیز کارنامه های غیرتوصیفی طرح ارزشیابی توصیفی!
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}